Publicam l'estudi «20 anys d'avaluació de l'acreditació del professorat contractat»
Publicam un estudi retrospectiu sobre l’avaluació del professorat laboral que fa l'agència, en el període comprès entre 2004 i 2022. Aquesta anàlisi, basada en dades internes i en fonts externes, s’emmarca en un moment de transformació del sistema universitari espanyol arran de l’aprovació de la Llei orgànica del sistema universitari (LOSU).
L’objectiu de l’estudi és revisar i comprendre com ha evolucionat el procés d’avaluació de les figures de professorat ajudant doctor (PAD) i professorat contractat doctor (PCD), a partir d’evidències quantitatives i qualitatives. L’informe posa especial èmfasi en la distribució de les sol·licituds, els resultats obtinguts, els criteris aplicats i les seves implicacions, tant en l’àmbit acadèmic com institucional.
Entre les aportacions més destacades, s’hi recullen:
- La identificació de desigualtats persistents entre àrees de coneixement, gènere i edat.
- Els motius més freqüents d’avaluació negativa, principalment relacionats amb la recerca en el cas del PCD i amb l’activitat docent en determinats contextos.
- L’impacte dels canvis metodològics i de criteris introduïts per l’AQUIB al llarg dels anys, com la incorporació d’indicadors més contextualitzats o l’alineació progressiva amb principis com DORA i COARA.
A més de diagnosticar l’estat actual, l’estudi ofereix recomanacions per al nou model d’acreditació que s’està configurant en el marc de la LOSU. Entre aquestes, s’hi inclouen propostes per reforçar la transparència, diversificar els perfils dels comitès d’avaluació, integrar millor les trajectòries mixtes docència-recerca i incorporar eines de valoració qualitativa.
Podeu consultar i descarregar l’estudi complet en aquest enllaç.